Dec 21, 2013

Menunjuk-nunjuk Pada Tuhan




Tajuk menyesatkan? Err... "Kalau tak suka, boleh cari blog lain!" Begitulah kenyataan Menteri Pembloggeran. Ehehe...

Tengok ni!!! [Gambar]

Ikhlas itu sendiri adalah topik yang tersangat payah untuk diterangkan, apatah lagi untuk diterangkan oleh orang yang cetek ilmu seperti saya dan tidak mempunyai background pengajian agama. Memang harapan tinggal harapan sahaja. Namun, tidak salah untuk berkongsi apa yang kita faham mengenainya. Kerana, apa guna jika pernah dengar dan membaca mengenainya andai kita tidak boleh berkata sepatah pun tentangnya.

Apa yang ingin saya kupas di sini hanyalah sesuatu yang asas sahaja. Maka, kalau ingin tahu dengan lebih mendalam, banyakkanlah belajar daripada ahlinya. Itu sahaja dari saya. Tata...

Ehem. Keikhlasan itu adalah sebuah perjalanan yang tidak akan berkesudahan. Pastinya setiap kali kita ingin melakukan sesuatu amalan, keikhlasan kita akan diuji dengan berterusan. Contohnya, dah elok-elok kita tolong Pak Imam seterika kopiahnya, tiba-tiba anak perempuan beliau muncul. Pada awalnya niat kita membantu tu hanya kerana Allah, tapi tiba-tiba niat lain pula timbul. Menarik ni jika dibuat drama.

Jika anda perasan, saya ada menyebut term 'kerana Allah'. Kebiasaannya apabila seseorang itu menyebut tentang ikhlas, orang akan sebut 'kerana Allah', 'kerana Allah'. Disebabkan diri saya ini terlalu lemah, saya masih tak dapat menghadam maksud disebalik "melakukan sesuatu kerana Allah". Jadi, saya cuba mengambil pendekatan lain. Harap betulkan saya andai ada yang tersalah.

Sebelum pergi kepada ikhlas, suka sekali untuk saya mengajak kita semua recall balik dengan apa yang kita panggil Ihsan. Ya, pastinya kita sudah sedia maklum dengan definisi Ihsan sewaktu hingus masih meleleh di bangku sekolah dahulu. Maksud Ihsan menurut hadis-2 daripada Hadis 40 adalah kita beribadah seolah-olah kita melihat Allah. Kalau kita tak dapat rasa begitu, hanya setkan pada minda bahawa Allah sentiasa melihat kita.

Ok. Cuba bayangkan macam ni la. Contohnya, kita sangat hormat dengan Presiden Malayasa, Dato' Naqib atas Dasar Transformasi beliau yang berjaya mengubah Malayasa menjadi sebuah Transformers. Jadi, sewaktu ingin bertemu dengan beliau dalam sebuah majlis, pastinya kita akan pakai dengan begitu cantik menarik tertarik, lebih hebat bergaya daripada isteri Dato' Naqib, Puan Rostam. Apabila sedang bertemu beliau, pastinya kita akan menjaga tutur kata kita, perilaku kita, dan setiap apa yang kita lakukan, hinggakan kentut pun kita akan bertahan sehingga berjam-jam. Namun, jika kita menghadiri majlis tersebut tanpa kehadiran Dato' Naqib, kita akan masih dapat menunjukkan perangai yang baik kerana kita tahu bahawa pengikut-pengikut beliau masih ada di majlis itu memerhati tetamu-tetamu yang datang.

Ikhlas itu ialah mensucikan niat kita melakukan sesuatu itu semata-mata untuk Allah. Tak dapat interpret? Yes. *High Five*. Jadi, pendekatan lain yang ingin saya bawa ialah kita setkan minda kita melakukan sesuatu untuk 'menunjuk-nunjuk' pada Allah.

"Eh, ajaran sesat apa yang aku tengah belajar ni?!!" Getus hati anda.

Erk. Sabar. Saya akan cuba jelaskan apa yang saya faham. Macam ni. Cuba bayangkan kalau kita mahu menunjuk-nunjuk pada manusia. Kita pasti akan buat sesuatu tu untuk membuat orang di sekeliling kita mengambil perhatian dengan apa yang kita lakukan. Jadi, perasaan seperti itu, cuba kita convertkan supaya kita hanya rasa ingin menunjukkan apa yang kita lakukan itu pada Allah dan Allah sahaja. Biar berapa ramai yang bersama kita, atau tiada sesiapa langsung yang bersama kita, lakukanlah untuk amal itu dipersembahkan hanya kepada Allah.

Maksudnya, kita memakai konsep Ihsan dan Ikhlas secara selari. Kita menyalurkan hati kita agar amal yang kita lakukan itu hanyalah untuk dipersembahkan pada Allah, dengan kesedaran bahawa Allah sentiasa memerhatikan apa yang kita lakukan.

Untuk lebih faham mengenai ikhlas, jemputlah datang ke link ini: LINK

1 comment:

  1. Ok faham. Lepas ini silalah explain lagi apa yang anda faham. ^^
    Jazakillah.

    ReplyDelete