IBKG
Rumah Tentang IBKG

Jun 26, 2012

Jahiliyyah Itu Umpama Tahi. Ewww!



Ya. Tajuk yang sangat menjijikkan. Harap-harap isinya tidak jadi jijik juga. Uhuk.

Disclaimer : Tolong sangat-sangat supaya jangan makan sambil membaca post ini. Kalau tengah makan, habiskan dulu. Penulis tak nak hadapi risiko pembaca hilang selera makan selama sebulan.

Nasib baik ada gambar tahi yang kurang menjijikkan.
Cuba check kat Tok Google, saya jamin anda
boleh sakit perut sampai seminggu. [Gambar]

Ok, saya ingin mulakan cerita tentang tahi. Badan kita secara fitrahnya tidak akan menerima tahi ini untuk menginap dalam badan kita dalam tempoh yang lama. Jadi, selagi kita menahannya daripada keluar, of course la akan rasa tak selesa yang amat sangat. kita akan terlompat-lompat, meronta-ronta, menderita kerana tandas yang dicari-cari itu dirasakan macam berbatu-batu jauhnya. Walaupun mungkin pada hakikatnya, jaraknya hanyalah seperti ruang tamu dan dapur sahaja. Begitu hebat hiperbolanya apabila kita bercerita tentang tahi.

Apabila tahi yang tidak diingini itu dilepaskan, dah tentunya kita akan rasa, ya, perasaan lega gila kentang yang tak dapat dicapai dek akal dan diluahkan dek mulut.

Yargh!! Akhirnya dapat buang. [Gambar]

Habis cerita tentang tahi. Kita beralih ke jahiliyyah yang menjadi fokus kita kali ini. Gembira sekali saya ingin merumuskan sedikit tentang persamaan tahi dan jahiliyyah.

"Jahiliyyah itu umpama tahi. Apabila kita menahannya, kita rasa sangat tak selesa. Apabila kita melepaskannya, terasa lega tak terkira."

Cewah. bajet macam quote siapa je. Padahal quote sendiri. Huhu.

Jahiliyyah umpama racun dalam diri. Selagi kita enggan untuk buangnya, jiwa kita akan rasa tak tenteram. Dan apabila kita berjaya menyisihkannya dari dalam diri kita, insyaAllah kita akan lebih mudah untuk rasai ketenangan yang dicari-cari itu. Untuk buang jahiliyyah itu, kita perlu bermujahadah dan ini memang bukan kerja yang senang. Ini adalah kerja gila! Siapa sanggup membersihkan lagu-lagu yang lagha di dalam mp3 mereka secara total dan memasukkan Al-Quran serta lagu-lagu yang mengingatkan kita kepada Allah serta Hari Akhir? Siapa pula sanggup tinggalkan drama Korea yang lagha atau komik-komik lagha yang membuatkan mereka begitu ketagih? (sila take note. lagha. saya masih optimis bahawa ada drama dan komik yang baik-baik di luar sana tu.) Sedar tak sedar, itu semua umpama tahi yang kita belum keluarkan dari dalam diri kita walaupun kita tahu yang benda-benda itu sangat merosakkan diri dan perlu dibuang serta-merta atau keadaan boleh jadi lebih teruk.

Tapi ingatlah, kemanisan yang kita bakal peroleh apabila mampu melawan hawa nafsu kita untuk meninggalkan jahiliyyah itu. Bayangkan betapa leganya apabila kita melepaskan semua itu. Bila dapat lepaskan semua yang membawa kita kepada kecintaan kepada dunia. Ya. Kebanyakan jahiliyyah itu sebenarnya mendidik kita untuk cintakan dunia ni. Bukan ke "Cinta Dunia" itu sebenarnya satu penyakit yang sangat kronik yang boleh menyebabkan kita tak sibuk mempersiapkan diri kita menghadapi mati? Jadi, bersemangatlah untuk melakukan kerja yang gila ini. Banyakkan baca dan memahami Al-Quran, baca bahan-bahan ilmiah, berdamping dengan sahabat-sahabat yang gempak lagi beriman, dan macam-macam lagi perkara yang kita boleh buat untuk mengubati kesakitan ini.

Akhir kata, marilah kita buang 'tahi-tahi jahiliyyah' dari dalam diri kita. Majulah ke hadapan hingga apabila kita menoleh, kita boleh cakap pada diri kita,

"Takkan aku nak makan balik 'tahi' tu?"


7 comments:

  1. amboi quote pelik je.tapi betul jugak :)

    ReplyDelete
  2. huhuhu... bebaskanlah diri kita daripada tahi.

    ReplyDelete
  3. wah..

    lama tidak bertandan. url baru. ingt kan blog orng lain
    keep it up akh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingat nak buat page jugak macam nta.
      tapi nama ini agak pelik la. haha.

      Delete
    2. anyway, jzkk. nta pun.
      keep up the great work for islam. =)

      Delete
  4. lah, ana bru tau nta ada blog. kehkeh. eh nta di mana skrg eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru je buat. ana pun baru tau spe musheh ni rpenye. huhuh.

      skrg ni kat unikl bmi belakang uia gombak.
      ikhwah yang tersisih. :'(

      Delete