IBKG
Rumah Tentang IBKG

Jun 6, 2012

Cashier Ribena atau Oren?




Eh, sedar tak sedar, blog ni dah jadi blog dakwah rupanya. Huhuhu...
Ingatkan nak jadikan blog ni more towards kisah-kisah hidup ini. (akan diusahakan sikit ke arah tu)
Tapi takpela. Kata orang (siapa tu?), alang-alang terlepaskan roket, terbanglah melepasi awan.

Jadi, anda-anda yang saya kasihi, doakan la saya (tiba-tiba guna saya?) melekat pada jalan dakwah dan tarbiyyah ini.
Jap, sebelum anda jadi gila kentang, izinkan dakwah memperkenalkan maksud nama dia dahulu.
Kalau ikut Syeikh Wiki, Dakwah tu secara literal, maksudnya "making an invitation". Jemputan pada apa? Kepada Islam of course.

Jadi, kita masuk pada poin kita. Kalau nak ajak kepada sesuatu, patut ke kita mula dengan mencaci maki, hina dan mengeluarkan kata-kata yang tidak menyenangkan badan? Tak pun, mengugut-ugut dan memberi amaran. Kita rasa orang nak terima ke ajakan macam tu dengan rela hati? Mesti ada rasa kurang senang walaupun mereka kenal si pengajak tu.

Siapa tak cair dengan senyuman ikhlas macam ni.
Tak perlu buat muka masam macam oren. [Gambar]
Hari tu (bila pulak ni?), saya pergi ke satu kedai ni. Beli-beli barang, sampai kat cashier, dia sambut dengan gaya yang sangatlah ribena macam kanak-kanak girang. Jadi, apa lagi. Memang sejuk tahap gaban la hati jadi waktu tu. Dengan keramahan dia, sebenarnya satu perasaan senang dah tercipta. Bila dah ada perasaan senang, mesti hati akan rasa tertarik untuk berkunjung di kedai yang sama. Taknak singgah di kedai sebelah yang walaupun nampak mewah tapi ada pekedai bermuka masam dan tak mesra alam.

Sebenarnya, kita orang islam pun boleh diibarat macam cashier/promoter. Kalau baik layanan kita kepada orang yang datang nak tahu pasal produk kita, mestila diorang akan lebih mudah nak terima tawaran kita untuk 'membeli' islam dengan harta dan jiwa mereka. Bayangkan, bagus mana pun produk kita, tapi bila ada pelanggan datang dan kita layan mereka dengan layanan kelas ke-lima, memang sorry to say la.

Ambillah masa untuk buat sesuatu dengan betul.
Bukan main bedal je. [Gambar]
Ni masalah kebanyakan dari kita. Mengajak orang dengan cara yang kasar. Tak beretika. Akhirnya, kebenaran yang penuh dengan cahaya itu, dimalapkan dengan akhlak kita yang tak seberapa. Kita selalu fikirkan jalan mudah. Melenting. Menghamburkan hukum hakam. Dan kita fikir yang dakwah kita dah tersampai. Sebenarnya, kita tahu hukum hakam tu dah bagus dah. Tapi, macam mana kita nak dekati mereka? Itulah yang menjadikan dakwah itu seni. Untuk orang ni, kita approach cara ni, orang tu kita approach cara tu. Doing it the right way requires effort and patience.
Kita mesti kenali sasaran orang yang kita nak dakwah. Lepas tu, buat satu rangka kerja untuk dekati mereka. Erm, nak effect serta merta? Eh, Nabi Nuh pun tak merungut walaupun dakwahnya selama hampir 950 tahun tak diterima orang ramai. Kita ni selalu nak jalan mudah dan ringkas kan? Uhuk3. Batuk kering.

Wahai anda. Saya nak ajak ni. Jom ubah cara kita berdakwah. Ikut style Rasulullah. Cara yang berakhlak. Selami sirah baginda. Belajar macam mana nak handle orang ni dan orang tu. Bukan ke ramai orang berlembut hati terima Islam bila lihat akhlak nabi dan merasai keindahan ayat Al-Quran?

JOM!

Jadi macam cashier ribena. Huhuhu...


2 comments:

  1. chocolate cashier! !
    nice! bring Islam forward! spread the da'wah!

    ReplyDelete
  2. Chocolate cashier. A lovely da'ie. :D

    ReplyDelete